FAQ


BESLISSINGEN NEMEN

WAAR MOET IK AAN DENKEN VOORALEER IK EEN BABY-AUTOSTOELTJE OF AUTOSTOEL KOOP?

CONTROLEER OF DE STOEL DE ECE R44/04-GOEDKEURING KREEG

Dit betekent dat de autostoel voldoet aan de strenge Europese veiligheidsnormen. Je kunt ook de veiligheidsratings controleren die Europese testinstellingen, zoals Stiftung Warentest, Which? en ADAC, aan de meeste stoelen geven.


CONTROLEER OF DE STOEL COMPATIBEL IS MET JE AUTO

Onze FitFinder® is een uitgebreid hulpmiddel dat je helpt om na te gaan of onze autostoel compatibel is met je auto. Dit is een zeer belangrijke stap, want hij vertelt je enerzijds of alle veiligheidsvoorzieningen van de autostoel in je auto zullen kunnen functioneren, en anderzijds of je bij een ongeval volledig verzekerd bent.

GEBRUIK ONZE FITFINDER®-TOOL


DE BELANGRIJKSTE VORMEN VAN BESCHERMING BEGRIJPEN

Wij beseffen dat autostoelen complexe dingen zijn. Maar wij vinden het ook belangrijk dat ouders geïnformeerde keuzes maken over het soort bescherming die zij uw kind geven. En dus hebben we enkele van de belangrijkste veiligheidsaspecten verzameld die je moet overwegen bij het kiezen van je autostoel.

Welk soort gordelbevestiging wordt gebruikt?
Vijfpuntsgordel, driepuntsgordel of een autogordel voor volwassenen?
Begrijp het verschil tussen gordelsystemen en systemen met veiligheidskussens – en waarom we bij Britax enkel gordelbescherming gebruiken.

Biedt het een geavanceerde zijwaartse botsbescherming?
Bij een vaak voorkomend soort botsing – de zijwaartse.

Biedt het een superieure bescherming van hoofd en nek?
Om het kwetsbare hoofd en de zich ontwikkelende nekspieren van een opgroeiend kind te beschermen.

Is het mogelijk om er langer achterwaarts gericht mee te reizen?
Bewezen als een veiligere manier om kleinere kinderen de vervoeren (en wettelijk vereist tot 9 kg).

LEES MEER OVER ONZE VEILIGHEIDSTECHNOLOGIEËN


CONTROLEER OF JE KIND KLAAR IS OM NAAR DE VOLGENDE CATEGORIE VAN STOEL OVER TE GAAN

Om veiligheidsredenen moet je je kind zo lang mogelijk in elke categorie houden – totdat ze het maximale gewicht bereiken of totdat het hoofd tot aan de bovenkant van de stoel reikt. Dit is vooral belangrijk voor baby's, want achterwaarts gerichte stoelen zijn de veiligste manier van reizen. De algemene vuistregel om je kind naar de volgende groep te laten overgaan, is:

  • Ga van een Groep 0+-baby-autostoeltje naar een volgende groep als je kind het maximale gewicht overschrijdt en zonder hulp rechtop kan zitten, of als zijn hoofdje hoger komt dan de bovenkant van het baby-autostoeltje.

  • Ga van een Groep 1-stoel naar een volgende groep als de bovenrand van de kuip ongeveer op ooghoogte van het kind is of als je kind het maximale gewicht overschrijdt.

  • Ga niet te vroeg over naar een Groep 2-3-stoel, want deze stoelen zijn breder om plaats te bieden aan grotere kinderen. Bovendien zijn de schouders van een jonger kind te smal om veilig met de autogordel van een volwassene vast te zetten. Een klein kind kan dus gemakkelijk uit de gordel glijden, vooral wanneer het tijdens de reis in slaap valt.

HOE KIES IK DE JUISTE STOEL VOOR MIJN GEZIN?

WAT IS DE LEEFTIJD EN HET GEWICHT VAN JE KIND? EN HOE LANG WIL JE DAT JE KIND IN ZIJN STOEL BLIJFT ZITTEN?

De feiten:
Eerst en vooral moet je nagaan welke stoelen zullen ‘passen’ voor je kind. Dit hangt af van de leeftijd en het gewicht van je kind. Zodra je dit weet, moet je beslissen welk type stoel het best past bij jouw behoeften.

Sommige autostoelen zijn ontworpen rond de fysiologie van een bepaalde leeftijd of een bepaald gewicht van een kind. Deze stoelen bieden een bescherming op maat en zijn bovendien uiterst comfortabel en passend. Andere stoelen zijn ontworpen om veel meer leeftijden te bereiken. Deze stoelen hebben een maximale flexibiliteit en een lange levensduur. Jij bent de enige die kan beslissen wat het beste is voor jouw gezin.

Jouw opties:

BABY

Groep 0/0+ | Geboorte – 13 kg (~ 12/15 maanden)
Deze stoelen worden vaak 'baby-autostoeltjes' genoemd en men kan ze vanaf de geboorte gebruiken. Ze kunnen op je wandelwagen worden bevestigd. Ze zijn ontworpen om licht en draagbaar te zijn en een cocon te vormen voor een kleine baby.

Groep 0+/1 | Geboorte – 18 kg (~ 4 jaar)
Deze stoelen zijn ontworpen om te gebruiken vanaf de geboorte, maar ze moeten in de auto blijven. Ze zijn vaak groter en zwaarder en kunnen niet op een wandelwagen worden bevestigd. Je kind past er echter goed in tot ongeveer 4 jaar of tot 18 kg. En ze bieden je eventueel ook de mogelijkheid om de stoel voorwaarts gericht te plaatsen zodra jouw kind er klaar voor is.

PEUTER

Groep 1 | 9 – 18 kg (~ 9 maanden - 4 jaar)
Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 18 kg. Ze bieden een hele reeks technologieën qua installatie en gordelbevestiging.

Groep 1/2 | 9 – 25 kg (~ 9 maanden - 6 jaar)
Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 25 kg. Ze geven je vaak de keuze tussen achterwaarts of voorwaarts gericht reizen; zo komen ze tegemoet aan de veranderende behoeften van een opgroeiend kind.

Groep 1/2/3 | 9 – 36 kg (~ 9 maanden - 12 jaar)
Deze stoelen zijn ontworpen voor kinderen van 9 kg tot 36 kg. Het zijn onze meest duurzame stoelen.

KIND

Groep 2/3 | 15 – 36 kg (~ 4 - 12 jaar)
Deze stoelen, vaak ook bekend als stoelverhogers met rugleuning, zijn ontworpen om maximale veiligheid te bieden aan oudere kinderen van 15 kg tot 36 kg.


WELK SOORT INSTALLATIESYSTEEM ZAL BIJ JOUW AUTO WERKEN?

De feiten:
Sinds we in 1997 samen met Volkswagen ISOFIX uitvonden, is het systeem dé norm geworden voor installatie van autostoelen in Europa. Het vermindert sterk het risico op installatiefouten en zorgt ervoor dat een baby-autostoeltje makkelijk in en uit de auto kan worden gezet. We raden natuurlijk altijd een ISOFIX-stoel aan, maar we beseffen dat niet alle auto’s ISOFIX-bevestigingspunten hebben. Het is dus belangrijk dat je dit duidelijk weet voordat je jouw stoel kiest.

Jouw opties:

ISOFIX

Onze baanbrekende uitvinding, samen met Volkswagen, die een eenvoudige, directe verbinding met de bevestigingspunten van de auto mogelijk maakt.

ISOFIT

Speciaal ontworpen voor Groep 2/3-autostoelen – het gebruikt zowel ISOFIX als de autogordel om krachten weg te leiden van je kind.

ISOFIX+

Onze nieuwste ontwikkeling van het ISOFIX-systeem gebruikt niet alleen bredere aansluitingen om zijwaartse beweging te beperken, maar ook Top Tether-bevestiging bovenaan voor meer stabiliteit en om de krachten van een botsing te absorberen.

Autogordel voor volwassenen

Gebruik de driepuntsgordel van de auto om de stoel vast te zetten.


WIL JE JE STOEL GEBRUIKEN ALS ONDERDEEL VAN EEN TRAVEL SYSTEM?

De feiten:
Alleen bepaalde soorten autostoelen, vaak ‘baby-autostoeltjes’ genoemd, kunnen op je wandelwagen worden aangesloten. En niet alle stoelen zijn compatibel met elk merk of elk model van wandelwagen. Kies je de juiste combinatie, dan kan een baby-autostoeltje met travel system een flexibele, geborgen manier zijn om je kleine kind op de weg en over de stoep te vervoeren.

Jouw opties:
Alle baby-autostoeltjes van Britax Römer zijn compatibel met al onze travel systems – en met vele andere toonaangevende merken van travel systems.

WIL JE DAT JE KIND LANGER ACHTERWAARTS GERICHT BLIJFT ZITTEN?

De feiten:
De huidige Europese wetgeving bepaalt dat een kind achterwaarts gericht moet blijven zitten totdat het minstens 9 maanden oud is of 9 kg weegt. Toch raden we bij Britax aan om je kind zolang mogelijk achterwaarts gericht te laten reizen – zolang het kan voor je kind, je wagen en je levensstijl.

Jouw opties:
We zijn er trots op dat we, op het vlak van achterwaarts gerichte stoelen, niet alleen één van de meest uitgebreide gamma’s in Europa hebben, maar ook één van de meest geavanceerde – met mogelijkheden om je kind achterwaarts gericht te houden tot 25 kg (of tot ongeveer 6 jaar). We begrijpen ook dat dit niet voor alle gezinnen een optie is; daarom kunnen ouders met ons assortiment aan stoelen kiezen wanneer ze de reisrichting van hun kind veranderen.

enter image description here

HOE KIES IK DE JUISTE WANDELWAGEN VOOR MIJN GEZIN?

DENK AAN WAT JE KIND NODIG HEEFT

We weten allemaal dat comfort en een gevoel van veiligheid essentieel zijn voor een jong kind. Denk dus niet alleen aan hun leeftijd, maar ook aan hun specifieke behoeften – willen ze je kunnen zien tijdens het reizen? Zullen ze veel slapen in de reiswieg? Er zijn wandelwagens voor elke pakketje behoeften.


DENK AAN WAT JE KIND NODIG HEEFT

Heb je een kleine kofferbak of heb je thuis zeer weinig opbergruimte? Ga je vaak over moeilijk terrein lopen? Ben je van plan je wandelwagen in je fitnessregime te betrekken? Ga je het openbaar vervoer gebruiken? Door dit soort vragen te stellen, kan je niet alleen bepalen welke kinderwagen voor jou de juiste is, maar ook welke accessoires een wereld van verschil kunnen maken.


BEGRIJP HET SOORT KENMERKEN DAT VOOR JOU VAN BELANG KAN ZIJN

Het lijkt misschien alsof er een eindeloos labyrint van opties bestaat – maar als je de verschillende kenmerken begrijpt, kan je misschien beter bepalen wat voor jou meer of minder belangrijk is.

Wil je een baby-autostoeltje of reiswieg op het frame van de wandelwagen bevestigen?
Kijk dan goed welke modellen over ons CLICK & GO®-systeem beschikken – zodat je je baby-autostoeltje of reiswieg direct op het frame kan bevestigen.

Wil je een stoel die zowel voor- als achterwaarts kan worden gericht?
Kijk dan goed welke wandelwagens over een omkeerbaar stoeltje beschikken, zodat kleinere baby’s oogcontact met jou kunnen houden en opgroeiende kinderen de buitenwereld kunnen zien.

Ben je heel klein of heel groot?
Al onze wandelwagens zijn voorzien van duwstangen met zachte greep; let op duwstangen die ook in hoogte verstelbaar zijn.

Welk soort inklapmechanisme zal voor jou het meest geschikt zijn?
Wij hebben er hard aan gewerkt om al onze wandelwagens snel en eenvoudig inklapbaar te maken – maar je kan ook kijken welke modellen ons met één hand te bedienen klapmechanisme hebben.

Welke verstelopties heb je nodig?
Bij kleine baby’s helpt plat liggen om hun ruggengraat en ademhalingswegen gezond te laten ontwikkelen. Maar opgroeiende baby’s genieten ervan om naar hun ouders en naar hun wereld te kijken en worden erdoor geprikkeld. Wij bieden een gamma aan verstelbare zitjes om baby's en jonge kinderen comfortabel en gelukkig te houden.

Welke wielen zullen het best passen bij waar en hoe jij leeft?
Voorwielen kunnen worden vergrendeld (voor stabiliteit op oneffen terrein) of toegestaan om te zwenken (om gemakkelijker bochten te nemen). Grote wielen doen het goed in zand, modder of sneeuw, terwijl je met kleinere wielen compacter kan inklappen. Snel afneembare wielen zijn ideaal als je weinig opbergruimte of een kleine kofferbak hebt. Wij hebben alternatieven voor elke behoefte.

Zal je buiten zijn in extreme weersomstandigheden?
We bieden een aantal kappen met uittrekbare kleppen voor bescherming tegen zon, regen, wind en meer.

Woon je in een land waar het in de winter heel vroeg donker wordt?
Sommige van onze modellen werden ontworpen met de noordelijke klimaten in het achterhoofd – met 3M ScotchliteTM reflecterende strips voor zichtbaarheid bij weinig licht.

Is opbergruimte belangrijk voor jou?
Ben je van plan om te voet uitgebreid te gaan winkelen? Ben je van plan om regelmatig op familieavontuur te trekken, uitgerust met alle accessoires die erbij horen? Zo ja, bekijk dan goed het type en de grootte van de opbergruimte die in ons assortiment wordt aangeboden.


VERKEN JE VIER HOOFDOPTIES

Het alles-in-één travel system
Alles-in-één-systemen zijn geschikt vanaf de geboorte tot ongeveer 3 jaar. Het zijn flexibele systemen, die bestaan uit een frame, een achter- en voorwaarts gericht zitje, een reiswieg en adapters voor baby-autostoeltjes. Een klein kind dat in zijn baby-autostoeltje plat ligt of reist, een opgroeiend kind dat naar zijn ouders gericht zit en een peuter die naar de wereld kijkt als hij zit – deze systemen maken het mogelijk, en dat alles in absoluut comfort.

De lichtgewicht wandelwagen
Lichtgewicht wandelwagens zijn ontworpen met de behoeften van stedelijke gezinnen of opgroeiende kinderen in het achterhoofd. Alhoewel ze nog altijd vanaf de geboorte kunnen worden gebruikt (met een optionele reiswieg), zijn ze ontworpen voor kinderen tot 15 kg of 4 jaar. Ze zijn vaak beschikbaar in modellen met 3 of 4 wielen en bieden een gestroomlijnd, flexibel pakket.

De dubbele
Dubbele wandelwagens zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van groeiende gezinnen. De zitjes staan ofwel naast elkaar voor maximaal comfort, ofwel achter elkaar voor maximale wendbaarheid – voor kinderen van verschillende leeftijden of zelfs voor tweelingen. Sommige dubbele wandelwagens hebben zelfs een zitje die kan worden weggenomen. Zo kunnen ze als een enkele wandelwagen worden gebruikt als er maar één kind moet worden vervoerd.

De actieve wandelwagen
Actieve wandelwagens zijn ontworpen volgens strenge veiligheidsvoorschriften – het laat hen toe om te gaan met de snelheid en de krachten die gepaard gaan met bewegen aan hogere snelheden, over een uiteenlopend terrein. Ze zijn ook ontworpen om lichtgewicht, schokabsorberend en indrukwekkend behendig te zijn. Ze bestaan zelfs in dubbele versies.

VEILIGHEIDSOVERWEGINGEN

WAT ZIJN DE WETTELIJKE NORMEN VOOR AUTOSTOELEN?

Binnen de EU is het verplicht om kinderautostoelen te gebruiken voor alle kinderen tot een lengte van 1,35 m of 1,5 m – afhankelijk van de lidstaat.

Er zijn momenteel twee wettelijke normen in Europa.

ECE R129

i-Size (dit is een nieuwe norm voor Groep 0- en 0+/1-stoelen die gedurende een paar jaar naast ECE R44/04 zal bestaan en die op basis van meer recente veiligheidsgegevens meer geavanceerde veiligheidsnormen vooropstelt).

ECE R44 04

Om het ECE R44/04-goedkeuringslabel te verkrijgen, worden autostoelen getest in frontale botsingen bij 50km/h en in achterwaartse botsingen bij 30 km/h. Hierbij gebruikt men crashtestdummy’s en geavanceerde meetinstrumenten, die werden ontworpen om de beschermingsniveaus van elke stoel te beoordelen. Stoelen die conform de ECE R44/04-norm werden goedgekeurd, zijn te herkennen aan hun oranje goedkeuringslabel.


WAT VERTELT HET GOEDKEURINGSLABEL ME OVER MIJN STOEL?

enter image description here

  1. Jouw stoel voldoet aan de Europese Veiligheidsnorm. Let op de laatste twee cijfers: dit moeten eindigen op 04 (laatste versie) of 03. R44-01 of 02 zijn wettelijk niet toegestaan en mogen sinds 2008 niet meer worden verkocht of gebruikt.
  2. Er zijn 3 soorten goedkeuringen voor autostoelen: universeel, semi-universeel en voertuigspecifiek. 'Universeel' betekent dat je stoel is goedgekeurd voor installatie in alle auto's. Toch controleer je best of de stoel perfect in je auto past. Zie het artikel hieronder over 'Onderverdeling in types'.
  3. Goedkeuring voor gewicht (groep). Als hier een letter Y is toegevoegd, betekent dit dat de kinderstoel over een vijfpuntsgordelsysteem met kruisriem beschikt.
  4. Aanduiding voor Europese goedkeuring.
  5. Dit geeft aan in welk land de goedkeuring werd verkregen:
    1 = Duitsland,
    2 = Frankrijk,
    3 = Italië,
    4 = Nederland, enz.
  6. Goedkeuringsnummer. De eerste twee cijfers (04) geven aan tot welke versie de kinderstoel is goedgekeurd, in dit geval ECE R 44/04.
  7. Naam van de fabrikant van het product
  8. Barcode
  9. Uniek nummer, toegewezen aan jouw specifieke stoel, voor tests en opvolging.


Om te bepalen of een kinderautostoel in je auto past, zijn er 3 soorten goedkeuringen voor autostoelen:

Universele goedkeuring

De stoel is goedgekeurd voor gebruik in alle voertuigen die voldoen aan de ECE R14- en R16-voorschriften. Elke ISOFIX-autostoel moet gebruik maken van de ISOFIX-bevestigingspunten, inclusief top tether of voetsteun. Ook moet de handleiding van het voertuig vermelden dat de auto geschikt is voor "Universele ISOFIX-kinderstoelen".

Semi-universele goedkeuring

Er is sprake van semi-universele goedkeuring als er, bovenop de standaardvereisten, ook nog andere veiligheidsvoorzieningen worden gebruikt voor het bevestigen van een stoel. Hiervoor zijn bijkomende testen nodig. Een voorbeeld: sommige voertuigen bieden extra opbergruimte in of onder de vloer. Dat kan een invloed hebben op de manier waarop de steunpoot van een kinderstoel zich gedraagt. Controleer daarom of jouw type en model van auto in de lijst met geschikte autotypes voorkomt die werd opgesteld door de fabrikant van de kinderstoel.

Voertuigspecifieke goedkeuring

De kinderstoel werd getest in een afzonderlijke, voertuigspecifieke dynamische botsproef en is enkel voor deze auto's goedgekeurd. De auto moet worden vermeld in de lijst met geschikte autotypes, opgesteld door de fabrikant van de kinderstoel. Dit kunnen speciale kenmerken of ontwerpen zijn die enkel in een bepaald type auto kunnen worden geïnstalleerd.


i-Size (ECE R129)

i-Size is een nieuwe richtlijn voor kinderautostoelen en zal de komende jaren naast de huidige regelgeving (ECE R44/04) bestaan. De richtlijn is van kracht sinds 9 juli 2013. Wij leverden een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling ervan en geloven dat het kindjes over heel Europa veel beter zal beschermen.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

Achterwaarts gericht reizen wordt verlengd tot minimaal 15 maanden
Het is bewezen dat dit bij frontale botsingen een veiligere manier is om te reizen.

Bijkomende test voor zijwaartse botsingen
Om ervoor te zorgen dat de stoel betere bescherming biedt bij zijwaartse botsingen.

Enkel ISOFIX-stoelen
We gebruiken de uitvinding, die we in 1997 samen met Volkswagen deden, om het risico op een incorrecte installatie sterk te verminderen.

Eerder op basis van de leeftijd en de grootte van het kind dan op basis van het gewicht
Dit weerspiegelt de meest recente veiligheidsgegevens en geeft ouders een duidelijkere indicatie van welke stoel de goede is voor hun kind en wanneer hun kind er klaar voor is om naar de volgende categorie van autostoelen over te gaan.

Autostoelen die volgens de i-Size-norm (of ECE R129) zijn goedgekeurd, zijn te herkennen aan de aanduiding "i-Size" op het oranje goedkeuringslabel. Bovendien kan men op het label makkelijk de juiste lengteclassificatie van de autostoel terugvinden. De rest van het goedkeuringslabel ziet er net zo uit als bij het ECE R44-label.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN LANGER ACHTERWAARTS GERICHT REIZEN?

SUPERIEURE BESCHERMING BIJ EEN FRONTALE BOTSING

Autostoelen zijn ontworpen om de krachten van een botsing te absorberen via de kuip van de stoel en om de overblijvende krachten weg te leiden van het lichaam van het kind. Achterwaarts gerichte autostoelen bieden de beste bescherming bij frontale botsingen – het meest voorkomend soort ongeval op de weg.*

De natuurkunde dicteert dat het bij een frontale botsing veiliger is om een kind in een achterwaarts gerichte autostoel te laten reizen; de krachten van een botsing zijn immers op de achterkant van de stoel gericht, terwijl de resterende energie gelijkmatig wordt verspreid over het hoofd, de nek en het bovenlichaam. Met een voorwaarts gerichte stoel wordt de energie van de impact bij een frontale botsing verschillend verdeeld over de stoelstructuur en het beveiligingssysteem – wat mogelijk tot gevolg heeft dat er meer energie op het lichaam van het kind terechtkomt.

Wij geloven in de veiligheid van langer achterwaarts gericht zitten en worden hierin geruggensteund door het advies van de Zweedse regering en door veiligheidsorganisaties over heel Scandinavië. Zweden telt, wat kinderen betreft, het laagste aantal dodelijke slachtoffers uit auto-ongevallen in de hele wereld.


ERVARING DIE TELT

Wij ontwerpen al ongeveer 50 jaar toonaangevende autostoelen – en pleiten al meer dan 20 jaar voor achterwaarts gerichte stoelen in Zweden. Gedurende die periode hebben we voortdurend onze opgedane kennis gebruikt om innovatieve manieren te ontwikkelen om veiligere, eenvoudigere en meer flexibele producten te maken. Ons onderzoeks- en ontwikkelingsteam boekt voortdurend vooruitgang op het vlak van energiebeheer – zo kunnen we vanuit elke mogelijke hoek van impact (met inbegrip van ongevallen waarbij de auto over de kop gaat) de bescherming verbeteren die onze producten in een verkeersongeval bieden. Ook hebben we een toonaangevende selectie van stoelen ontwikkeld die met een gordel worden vastgezet en die achterwaarts gericht reizen mogelijk maken tot ver buiten de beperkingen van ISOFIX – tot een leeftijd van wel 6 jaar. We delen onze expertise regelmatig met overheidsinstanties en veiligheidsdeskundigen over de hele wereld.


DE PLUS TEST – VEILIGHEIDSNORMEN VERHOGEN

De PLUS Test is een vrijwillige test, die veeleisende normen vooropstelt wat betreft het vermogen van een stoel om het hoofd en de nek bij frontale botsingen te beschermen. Momenteel wordt de PLUS Test uitgevoerd op stoelen ontworpen voor de Zweedse markt – het enige land in Europa waar ouders hun kinderen tot vier jaar uitsluitend achterwaarts gericht vervoeren. Niet alle beveiligingssystemen voor kinderen slaagden voor de test, die werd ingevoerd in 2009. Slechts negen autostoelen slaagden voor de PLUS Test – onder hen onze MAX-FIX II, HI-WAY II en MAX-WAY.

*Casimir “Child Car Passenger Fatalities - European Figures and In-Depth Study”; Alan Kirk; Loughborough University, UK; Conference: Protection of children in cars, Munich, 2011.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN VASTMAKEN MET EEN VIJFPUNTSGORDEL?

Dankzij bijna 50 jaar ervaring en een voortdurende technische innovatie kunnen we nu, tot in het kleinste detail, begrijpen wat er gebeurt bij verschillende soorten botsingen. Onze kennis ontwikkelt zich voortdurend, en op basis daarvan is een vijfpuntsgordelsysteem de enige vorm van beveiliging die we bij al onze autostoelen van Groep 0+/1, 1 en 1/2 gebruiken – en we vinden steeds meer manieren om uitgebreide vijfpuntsgordels in onze Groep 2-stoelen in te bouwen.


WELKE SOORTEN BEVEILIGINGSSYSTEMEN ZIJN ER?

In Groep 0 en 0+ worden kinderen doorgaans beveiligd met een drie- of vijfpuntsgordel. In Groep 1 worden kinderen beveiligd met de vijfpuntsgordel of door het vangtafelsysteem (ook wel aangeduid als veiligheidskussen, impactschild of stootkussen). In Groep 2 en 3 worden kinderen gewoon beveiligd met een autogordel voor volwassenen. We pleiten er echter ook voor om de beveiliging met een vijfpuntsgordel te verlengen voor Groep 2, zodat kinderen langer kunnen profiteren van de veiligheid van vijfpuntsgordels.


HOE WERKT EEN VIJFPUNTSGORDEL BIJ EEN BOTSING?

Een vijfpuntsgordel vermindert de krachten die een kind tijdens een botsing ondergaat aanzienlijk, want die krachten worden langs de gordel weggeleid van het kind naar de vijf contactpunten met de stoel. Op het moment dat het kind door de gordel wordt afgeremd, worden de schokken over een groot oppervlak opgevangen. Dat beperkt de bewegingen van de schouders en de heupen, wat resulteert in weinig druk op de wervelkolom en ervoor zorgt dat de krachten worden weggeleid van de lichaamsdelen die de vitale organen bevatten. Bij een botsing waarbij de auto over de kop gaat, bij een zijwaartse botsing of bij een offset-impact (waar de combinatie van verticale, zijdelingse en/of zijdelingse krachten met schuine belading ertoe kan leiden dat het kind uit de auto wordt geslingerd of onder de gordel door glijdt), verhinderen de contactpunten van de schouder en de kruisgordel deze risico’s en houden ze het kind veilig binnen de beschermende kuip van de stoel. Bovendien kan de gordel aan het lichaam van het kind worden aangepast en biedt het daarom een goede en op maat gesneden pasvorm.


WAAROM GEBRUIKEN WE EEN VIJFPUNTSGORDEL?

Bij alle stoelen met een vijfpuntsgordel lopen de gordels langs de schouders en de heupen naar de sluiting die tussen de benen omhoog komt. De gordel sluit nauw aan op de benige delen van het bekken (de kruis- en heupgordels) en rond de schouders en de ribben (de schoudergordels). Als een kind naar voor beweegt in de stoel – zoals bij een botsing – dan houdt de stevig vastgemaakte gordel het kind vast en wordt het effectief tegengehouden. Zo worden de krachten van de botsing over de stoel verspreid, waarna de resterende krachten over de sterke botten van het lichaam worden gespreid.


WAAROM ZIJN KINDERAUTOSTOELEN MET EEN GEÏNTEGREERDE GORDEL VAAK DUURDER DAN AUTOSTOELEN MET VEILIGHEIDSKUSSENSYSTEMEN?

Gordels zijn ingewikkelde dingen om te ontwerpen. Het zichtbare gedeelte is slechts een fractie van de volledige gordelsysteem, dat bestaat uit gordels, lipjes, een kruisgordel, bevestigingselementen op de kuip en een cruciaal onderdeel: de sluiting. Het vereist technologie om ervoor te zorgen dat de gordel gemakkelijk vast- en losgemaakt kan worden. Bovendien moet de gordel zo rond de kuip lopen dat de lading op de juiste plaatsen kan worden vastgezet en ouders hun kind makkelijk in de stoel kunnen vastmaken. Daar bovenop is het technisch ingewikkeld en zeer duur om een kuip te ontwerpen die goed de krachten weerstaat die de gordel op de bovenkuip uitoefent en het bovenlichaam goed vasthoudt.

OP WELKE MANIER IS EEN ZITVERHOGER MET EEN RUGLEUNING VEILIGER DAN EEN NORMALE ZITVERHOGER?

Zitverhogers en zitverhogerss met een rugleuning zijn niet hetzelfde. Op basis van onze tientallen jaren ervaring en ons voortdurende onderzoek zijn wij ervan overtuigd dat gewone zitverhogers gewoonweg niet voldoende hoofdbescherming of bescherming tegen zijwaartse botsingen bieden. Dat is de reden waarom wij alleen maar zitverhogers met rugleuning verkopen. En daarom hebben we er hard aan gewerkt om Europa's eerste Groep 2/3-stoel te maken met een veiligheidsrating 'Zeer goed'.*

*Stiftung Warentest en ADAC Motorwelt, 11/2013, voor KIDFIX XP SICT indien gebruikt met ISOFIX.


Zitverhogers bieden:

  • geen zijwaartse of hoofdbescherming
  • geen geleiding om ervoor te zorgen dat veiligheidsgordels correct worden gepositioneerd en aangebracht.

Onze KID-reeks bestaat uit zitverhogers met een rugleuning en biedt:

  • diepe, zacht gevoerde, volle zijsteunen
  • in hoogte verstelbare hoofdsteun en gordelgeleider
  • V-vormige rugleuning die zorgt voor een perfecte pasvorm gedurende de hele ontwikkeling van jouw kind
  • Intuïtief gepositioneerde gordelgeleiders

enter image description here

  1. Typische beschermingszone bij zitverhogers
  2. Normale beschermingszone bij zitverhogers met rugleuning
  3. Beschermingszone bij de KID-reeks van Britax


WAAROM WORDEN ER NOG STEEDS ZITVERHOGERS VERKOCHT?

Zitverhogers worden nog steeds verkocht omdat het volgens de huidige EU-veiligheidsnormen niet nodig is om te testen op zijwaartse botsingen. We geloven echter niet dat nieuwe zitverhogers nog voor de testen zullen slagen als de regelgeving verandert. Ouders zijn zich soms ook niet bewust van het feit dat zitverhogers het hoofd niet beschermen bij een zijwaartse botsing. Maar bij Britax ontwerpen we onze producten op een dusdanige manier dat ze bij verkeersongevallen vanuit elke hoek van impact bescherming bieden.

KAN IK EEN TWEEDEHANDSE AUTOSTOEL GEBRUIKEN?

Wij zijn van mening dat je beter geen risico's neemt als het gaat om de veiligheid van kinderen. Een tweedehandse autostoel waarvan je de voorgeschiedenis niet kent, vormt altijd een risico: je weet immers niet zeker of de stoel ooit betrokken was bij een ongeval (zelfs als er geen zichtbare tekenen van schade zijn).

KAN IK AUTOSTOELEN UIT DE VERENIGDE STATEN GEBRUIKEN?

Amerikaanse kinderstoelen worden goedgekeurd volgens de Amerikaanse norm FMVSS 230. In Europa moeten kinderstoelen voldoen aan de Europese veiligheidsnormen ECE R44/04 of ECE R129. Daarom raden wij ouders altijd aan om enkel te kiezen voor autostoelen die aan de Europese normen voor gebruik in Europa voldoen.

MIJN BRITAX-PRODUCT GEBRUIKEN

IK HEB GEMERKT DAT DE AUTOGORDEL LOS ZIT ALS IK MIJN KINDERZITJE VOOR GROEP 2/3 GEBRUIK. WAT MOET IK DOEN?

De functie van de autogordel bij een kinderzitje voor de auto voor groep 2/3 (Britax KIDFIX II XP (SICT), KIDFIX XP (SICT), KIDFIX SL (SICT), KID II, DISCOVERY SL en ADVENTURE) is om het stoeltje en uw kind stevig en correct op hun plaats te houden. Onvoldoende (onvolledige) aanspanning van de gordel is een veelvoorkomend probleem met kinderzitjes voor de auto voor groep 2/3. Vele factoren dragen hieraan bij, waaronder de temperatuur buiten en binnenin de auto, alsmede de hoek waarin de autogordel door de bovenste riemgeleider van het kinderzitje voor de auto gaat. Aangezien het bovenste punt waar de autogordel vastzit aan de carrosserie van de auto niet in elke auto hetzelfde is, verschilt het resultaat van geval tot geval, afhankelijk van het soort auto, type kinderzitje voor de auto, hoofdsteunpositie en andere omstandigheden. Bij de aankoop van het kinderzitje voor de auto is het belangrijk dat u een installatietest uitvoert. Let erop dat de autogordel zich voldoende aanspant wanneer uw kind in het kinderzitje voor de auto zit.

Om te bepalen of u een probleem heeft controleert u de aanspanning van de autogordel bij gebruik van het kinderzitje voor de auto voor groep 2/3.

Controleren van uw kinderzitje voor de auto:

Volg alstublieft altijd de gebruikershandleiding van het kinderzitje voor de auto (incl. typelijsten indien van toepassing) en de auto zelf voor de installatie ervan.

1) Wanneer uw kind in het kinderzitje voor de auto zit: verzeker u zich ervan dat de autogordel soepel en veilig door de bovenste en onderste riemgeleiders gaat.

2) Het is belangrijk dat de autogordel goed en consistent tegen het lichaam van uw kind aan zit zodat het uw kind en kinderstoeltje veilig op hun plaats houdt. Zorg er altijd voor dat de autogordel goed vast zit en niet is gedraaid.

3) Zodra uw kind zit: vraag uw kind om naar voren en dan naar achteren te leunen in het kinderzitje voor de auto. Indien u merkt dat de autogordel zich niet volledig aanspant en los zit, probeer het volgende:

  • Pas de hoofdsteun van het kinderzitje voor de auto aan, zodat de hoofdsteun 1-2 standen hoger of lager dan daarvoor staat (indien dit mogelijk is en afhankelijk van de lengte van uw kind en aanvullende aanwijzingen in de gebruikershandleiding).
  • Als de aanspanning van de gordel nog steeds onvoldoende is en het kinderzitje voor de auto een XP-PAD heeft test u het aanspannen van de gordel zonder de XP-PAD. Indien de autogordel zonder de XP-PAD zich voldoende aanspant, moet het kinderzitje voor de auto zonder de XP-PAD worden gebruikt. Zelfs zonder de XP-PAD biedt het kinderzitje voor de auto nog steeds goede bescherming.
  • Indien deze stappen het probleem niet oplossen: gebruik het kinderzitje voor de auto niet en neem direct contact op met de klantenservice van Britax.
  • Indien de autogordel goed blijft zitten wanneer uw kind zich al zittend beweegt maar zich niet volledig aanspant wanneer uw kind uit de auto klimt kunt u het kinderzitje voor de auto zonder problemen gebruiken.
WELKE WANDELWAGENS ZIJN COMPATIBEL MET DE BABY-AUTOSTOELTJES VAN BRITAX?

Alle baby-autostoeltjes van Britax zijn compatibel met alle wandelwagens van Britax en Britax BOB. Ze zijn ook compatibel met de hieronder vermelde modellen van andere toonaangevende merken van wandelwagens.

Vraag het speciaal opgeleide winkelpersoneel naar de vereiste adapters en neem gerust contact op met de fabrikant van de wandelwagen als je verdere vragen hebt.

KAN IK MIJN AUTOSTOEL IN EEN VLIEGTUIG GEBRUIKEN?

De volgende Britax-modellen zijn goedgekeurd voor gebruik in een vliegtuig:

  • BABY-SAFE
  • BABY-SAFE plus
  • BABY-SAFE plus II
  • BABY-SAFE plus SHR II TÜV ID-nummer 9811400300 (ECE-goedkeuringsnr. 03301146 of 04301146)

Eclipse TUV ID number 0000028802 (ECE approval no. 040149) Geschikt voor kinderen van 9 tot 18 kg. Dit model is goedgekeurd voor gebruik in vliegtuigen. Omdat de voorschriften van een luchtvaartmaatschappij met betrekking tot geschikte autostoelen regelmatig kunnen veranderen, raden we je aan om altijd navraag te doen bij je luchtvaartmaatschappij voordat je gaat reizen.

MIJN BABY ZWEET HEEL ERG IN ZIJN/HAAR STOEL – WAT MOET IK DOEN?

Bij jonge baby’s is zweten vaak een teken dat hun vermogen om warmte te reguleren zich nog volop aan het ontwikkelen is. Als een kind het ogenschijnlijk warm heeft, raden we ouders aan om zelf te beslissen of hun kind juist gekleed is. Voor een aantal van onze autostoelen bieden wij echter ook specifieke zomeraccessoires aan. Controleer onze sectie accessoires voor meer details.

ALS MIJN BABY’TJE RECHTOP IN ZIJN/HAAR STOEL ZIT, VALT ZIJN/HAAR HOOFDJE SOMS NAAR VOOR. HOE KOMT DAT EN WAT KAN IK DOEN?

Het ontwerp van auto-interieurs kan een effect hebben op de hoek waarbij een autostoel past – en dus ook op de hoek waarbij het kind in de stoel rust. Ons doel bij het ontwerpen van elke stoel is om een optimaal evenwicht te creëren tussen veiligheid en comfort. Hoe steiler de hoek van de rugsteun van het baby-autostoeltje, hoe groter de bescherming bij een ongeval. Hoe platter de baby in de kuip ligt, hoe makkelijker het is voor een jong kind met nekspieren in volle ontwikkeling; maar misschien werken de veiligheidssystemen van de stoel dan niet langer optimaal. Wij raden klanten over het algemeen aan om advies in te winnen bij vakbekwaam personeel als ze een kinderstoel kopen en monteren. Als een gekwalificeerde autostoelmonteur oordeelt dat de hoek van de kuip te steil is in combinatie met de stoel van het voertuig, dan kan je een gratis hellingadapter voor Britax-stoelen aanvragen – ofwel via jouw dealer, ofwel door contact op te nemen met onze klantendienst. Deze adapter is zeer eenvoudig te installeren met behulp van de meegeleverde handleiding.

MIJN KIND KAN DE GORDEL VAN ZIJN AUTOSTOEL ZELF LOSMAKEN / MIJN KIND RAAKT VOLLEDIG ZELFSTANDIG UIT DE GORDEL. WAT MOET IK DOEN?

Bij het ontwerpen van onze beveiligingssystemen willen we een delicaat evenwicht bereiken wat betreft de krachten die nodig zijn om een slot te openen – groot genoeg om kinderen te ontmoedigen hem zelf te openen, maar niet zo groot dat het slot in een gevaarlijke ongevalssituatie niet door iemand anders kan worden geopend. Een ingewikkelder sluitsysteem is dus wettelijk niet toegestaan; het zou een volwassene ook kunnen verhinderen om in een noodsituatie het slot open te maken.

Bij het vastmaken van een gordel raden we ouders aan het ideale evenwicht te zoeken tussen enerzijds de gordel zo strak aan te spannen dat het kind ongemakkelijk zit en er probeert uit te ontsnappen – en anderzijds de gordel zo losjes vast te maken dat het kind er gemakkelijk uit kan glijden. De gordel moet nauw aansluiten, maar mag niet tegen het lichaam spannen (er moet ruimte zijn voor twee vingers tussen de gordel en de borst van het kind). Als je kind de gordel losmaakt of uit zijn gordel glijdt, is het raadzaam om onmiddellijk te stoppen en de gordel van je kind opnieuw vast te maken.

BIJ EEN ONGEVAL STOND MIJN AUTOSTOEL IN DE WAGEN. WAT MOET IK DOEN?

Als een autostoel bij een ongeval betrokken was, en dat ongeval gebeurde met een snelheid van 10 km/h of meer, dan raden wij sterk aan om de stoel te vervangen. De krachten die door stoel werden geabsorbeerd, kunnen mogelijk leiden tot fijne scheuren in de structuur (die met het blote oog misschien niet te zien zijn).

KAN IK EEN ACHTERWAARTS GERICHTE KINDERAUTOSTOEL OP DE PASSAGIERSSTOEL VOORAAN ZETTEN, ALS DAAR EEN AIRBAG IS?

Groep 0/0+-baby-autostoeltjes moeten achterwaarts gericht worden vastgemaakt. Deze stoelen mogen niet worden gebruikt als er een airbag is bij de passagiersstoel. Hetzelfde geldt voor onze Groep 0+/1-producten, waaronder FIRST CLASS PLUS, MAX-FIX II, DUALFIX, als die achterwaarts gericht zijn – MAX-FIX II en DUALFIX kunnen echter alleen kunnen worden gebruikt in auto's die ook een ISOFIX -verbinding op de stoel vooraan hebben. Gelieve de instructiehandleidingen van je autostoel en je auto te consulteren.

KAN IK EEN VOORWAARTS GERICHTE KINDERAUTOSTOEL OP DE PASSAGIERSSTOEL VOORAAN ZETTEN?

Britax-autostoelen van Groepen 1 en 2-3 kunnen in principe op de passagiersstoel worden gezet. Hetzelfde geldt voor onze Groep 0+/1-producten, waaronder, FIRST CLASS PLUS en DUALFIX, als die voorwaarts gericht zijn. Toch is het raadzaam om de passagiersstoel vooraan zo ver mogelijk naar achter te zetten als een passagiersairbag is ingeschakeld. Gelieve de instructiehandleidingen van je autostoel en je auto te consulteren. Algemeen beschouwd moeten kinderen zoveel mogelijk op de stoelen achteraan worden vervoerd, waar er minder risico bestaat op verwondingen bij een ongeval.

KAN IK EEN BABY-AUTOSTOELTJE OF AUTOSTOEL GEBRUIKEN IN EEN VOERTUIG MET ZIJAIRBAGS?

In tegenstelling tot de passagiersairbag vooraan blazen zijairbags maar een klein beetje op – waardoor ze maar heel weinig contact hebben met de kinderautostoel. Een zijairbag levert geen gevaar op zolang een kind goed beveiligd is in een autostoel en er niet uit kan leunen.

Maak je je toch zorgen, dan raden we je aan om contact op te nemen met de autofabrikant. Je kan hem vragen hoe ver de zijairbags naar buiten komen als ze afgaan en of de kans bestaat dat ze een beveiligingssysteem voor kinderen in de zijzitplaatsen achteraan raken. EuroNCAP-testen evalueren de veiligheid van kinderstoelen bij een zijwaartse botsing. Kijk dus op www.euroncap.org om te zien of jouw model van voertuig al werd getest.

KAN MIJN KIND ZIJN WINTERJAS AANHOUDEN IN DE AUTO?

Als een kind een zeer dikke jas draagt, bestaat het risico dat de gordel of autogordels niet voldoende strak kunnen worden aangespannen. Dus over het algemeen raden wij aan om zeer dikke jassen in de auto uit te doen en het kind met een deken bovenop de gordel te bedekken als het meer warmte nodig heeft.

WELKE GARANTIE BIEDEN JULLIE OP BRITAX-PRODUCTEN EN WIE MOET IK CONTACTEREN?

Wij bieden op alle producten een garantie van twee jaar op productie- of materiaalfouten. De garantieperiode begint op de datum van aankoop. Gelieve je garantiekaart in te vullen en je kassabon bij te houden als bewijs van aankoop. Gelieve voor vragen over garanties contact op te nemen met de winkelier die je jouw stoel verkocht.

WAAR KAN IK ACCESSOIRES / LOSSE OVERTREKKEN / RESERVEONDERDELEN KOPEN?

Gelieve contact op te nemen met je plaatselijke winkelier voor alle benodigde accessoires en reserveonderdelen.

KUNNEN DE STOELBEKLEDINGEN WORDEN GEWASSEN?

De bekleding kan worden verwijderd en gewassen met een mild schoonmaakmiddel, op een zachte cyclus op 30 °C. Gelieve de instructies op het waslabel van de bekleding te volgen. Niet centrifugeren en niet in een droogtrommel steken.

IK BEN MIJN INSTRUCTIEHANDLEIDING KWIJT – WAAR KAN IK EEN NIEUW EXEMPLAAR VINDEN?

Klik hier voor instructiehandleidingen voor onze huidige modellen.